Česky / Deutsch
Business zone / přihlášení / registrace
Dokonalý outfit pro každý domov.

Velká trojka architektury: Walter Gropius

Posledním architektem ze série Velké trojky architektury, je německý architekt Walter Gropius. Ten stojí za vznikem legendární výtvarné školy Bauhaus, která zásadně změnila pohled na moderní design.

Walter Adolph Georg Gropius, spíše známý jako Walter Gropius, se narodil roku 1883 v německém Berlíně. Gropius, stejně jako mnoho jiných autorů, během první světové války narukoval na frontu. Své válečné zážitky později použil jako inspirační impuls ke své výtvarné tvorbě.

Začátky kariéry
Neuvěřitelně úspěšnou a bohatou kariéru nastartoval v architektonickém studiu Petera Behrense, stejně jako jeho další úspěšní kolegové Ludwig Mies van der Rohe, Dietrich Marcks nebo Le Corbusier. Po třech letech však studio opouští a zakládá se svým kolegou Adolfem Meyerem vlastní projekční kancelář. V nové projekční kanceláři v Berlíně Walter navrhoval tapety, nábytek, dieselové lokomotivy a technické předměty.

Gropius už od začátku svého profesního života stanovil významný teoretický milník zaměřený na industrializaci ve stavebnictví.

Budova Bauhausu v Desavě
Škola Bauhaus, byla založena v roce 1919 spojením Vysoké školy výtvarných umění a Uměleckoprůmyslové školy ve Výmaru.

O pět let později se však pod tlakem pravice a konzervativců škola přesouvá do Desavy. Tam v roce 1926 vzniká dnes již legendární hlavní budova Bauhausu, kterou Gropius navrhl. Motto Bauhausu – spojit architekturu, umění, design a řemeslo v jeden celek, budova splňuje dokonale. Stavba a její okolí totiž bravurně kombinuje místa pro ateliéry, dílny, internáty a ubikace pro personál a učitele. 

Budova je chápána jako čistý manifest tehdejšího funkcionalismu. Byla postavena jejími žáky a učiteli, což dle Gropia výborně posloužilo jako prostředek jejich učení a výchovy.

Budova je rozčleněna do tří jednotlivých křídel zalomených do tvaru L. Dvoupodlažní most, který spojuje školu s jejími dílnami sloužil v první patře jako administrativní část objektu. Ve druhém podlaží se pak nacházel kabinet Waltra Gropia a Adolfa Meyera. Kabinet je díky své poloze a ztvárnění přirovnáván k lodnímu můstku.

Dominantním prvkem celé stavby je její skleněná fasáda. Ta umožňuje pohled zvenku do školních dílen a ateliérů a zároveň jim zajišťuje dostatečný přísun světla. Konstrukční prvky budovy jsou na první pohled viditelné, což bylo Gropiovým záměrem. Barvy použité na omítkách korespondují s barevnou paletou klasického funkcionalismu. Jedná se tedy o odstíny bílo-černo-šedé, které jsou prokládány sytě červenými a žlutými plochami, tolik typickými pro Bauhaus.

I veškeré vybavení, nábytek i osvětlení v interiéru i exteriéru budovy bylo navrženo studenty školy. Škola samotná tak sloužila pro přehlídku prací jednotlivých studentů i vyučujících – výkladní skříň tehdejšího designu a architektury.

Důkladnému výkladu o vzniku, ředitelích a dalších zajímavostech o legendární škole z Desavy se věnujeme v třídílném seriálu Nové století Bauhausu, který rovněž najdete na našem webu.

Walter GropiusZdroj: pixabay.com

Gropius mimo Bauhaus
Gropiův osobní i profesní život mimo Bauhaus byl neméně zajímavý. Vytvořil například urbanistický koncept tzv. řádkové zástavby, kde byly domy stavěny rovnoběžně a hlavní silnice k nim byla napojena kolmo, čímž je chránil před hlukem a smogem.

V roce 1934 emigroval do Anglie, kde se svým kolegou Maxwellem Fryem založili architektonickou kancelář. O tři roky později v roce 1937 přijal práci profesora na americké univerzitě Harvard v Bostonu. Zde se zasloužil o reorganizaci a modernizaci výuky.

Poblíž Bostonu se svým kolegou Martinem Wagnerem vytvořil nový urbanistický koncept. Bylo jím sídliště pro 30 000 obyvatel, které bylo rozděleno na několik menších okrsků – neighbourhoods. Každý okrsek měl své vlastní centrum. 



Mezi jeho další projekty, které v USA projektoval, patří například správní budova letecké společnosti Pan Am nebo administrativní budova J. F. Kennedyho. 

Architektura začíná tam, kde inženýrství končí – Walter Gropius

Další příspěvky

Prázdniny a architektura – Gdaňsk

Gdaňsk, perla baltského pobřeží, je městem bohatým na historii, kulturu a samozřejmě i architekturu.

Prázdniny a architektura – Kodaň

Pokud patříte k těm, kteří místo k moři, vyrazí během dovolené raději například za zajímavou architekturou, možná už máte v hledáčku severské státy. My vřele doporučujeme Kodaň.

Sportovní centrum Fénix v Havířově

Místo demolice unikátní rekonstrukce. Osud, který čekal starou nádražní halu v Havířově. Projekt dostal symbolický název Fénix, podle bájného ptáka, který po znovuzrození vzlétne ještě krásnější, podobně jako nová multifunkční hala.

Návrat šumperáku

Možná jste v něm sami bydleli, možná v něm stále bydlíte. Pojďme se podívat na fenomén české kultury, dominantu socialistických pohlednic, slavný šumperák.

Centre Pompidou

Provokativní stavba v centru Paříže spojující moderní části metropole a romantické historické centrum. Kovová a skleněná budova z roku 1977 znovu dokazuje, že Paříž je centrem překvapivých konceptů, které diktují trendy.

Brutalismus

Architektonický styl brutalismus už svým názvem napovídá, že vzbuzoval a vzbuzuje mnoho kontroverzí. Jedná se o směr, který silně pracuje s užitností prvků a očišťuje architekturu od veškerého pozlátka.

Postmoderní architektura

Období modernismu, které přišlo po druhé světové válce, přineslo světu odpověď na rychle rostoucí poptávku po kancelářských prostorách. V rámci oživení architektury vzniká postmoderní styl, který silně čerpá inspiraci z historie.

Frank Lloyd Wright

Je označován za jednoho z nejvlivnějších amerických architektů 20. století. Patří k autorům a čelním architektům organické architektury. Dnešní článek bude o architektu Frank Lloyd Wrightovi.

Vladimír Karfík

Pokud jste někdy navštívili východomoravské město Zlín, s budovami jako je Baťův mrakodrap nebo Hotel Moskva (dnešní Hotel Zlín) jste se určitě setkali. V dnešním článku si tak povíme něco málo o životě a díle autora těchto staveb.

Stavební materiály – kámen

Kámen patří odnepaměti k základním stavebním materiálům. Člověk s ním v primitivní formě pracoval už před tisíciletími. Je oblíbený hlavně díky své síle a odolnosti a zároveň relativně jednoduchému opracování.

Stavební materiály – sklo

Sklo je jedním ze jmenovatelů Bauhausu, ve spojení s ocelí patří k symbolům opuštění přílišného zdobení a umožňuje nerušený dialog mezi interiérem a exteriérem stavby. Podívejte se s námi na to, jak sklo postupně ovládlo architekturu staveb.

Nové století Bauhausu: 3. díl

Walter Gropius či Johannes Itten – Bauhausem prošel nespočet významných osobností, které mu vtiskly nezaměnitelnou tvář. I z toho důvodu je těžké vybrat ty nejdůležitější. Další díl seriálu Nové století Bauhausu, tentokrát věnovaný lidem, je zde.

Nové století Bauhausu: 2. díl

Legendární škola Bauhaus za svou krátkou existenci dokázala opravdu mnoho. Snad žádné škole nestačilo pouhých 14 let k tomu, aby se zapsala do dějin architektury a dalších uměleckých oborů. A to musela nepřetržitě čelit nátlaku, kvůli kterému...

Máte zájem o spolupráci?

Napište nám.

Buďte v obraze.

Přihlašte se k odběru newsletteru, ať nepřijdete o žádnou novinku.

 

TERMETAL Moravia s.r.o.

Poříčí 2465/28


678 01 Blansko




Telefon

+420 775 711 124


+420 775 711 125



E-mail

living@termetalliving.cz



info@termetal.cz