Česky / Deutsch
Business zone / přihlášení / registrace
Dokonalý outfit pro každý domov.

Nové století Bauhausu: 3. díl

Walter Gropius či Johannes Itten – Bauhausem prošel nespočet významných osobností, které mu vtiskly nezaměnitelnou tvář. I z toho důvodu je těžké vybrat ty nejdůležitější. Další díl seriálu Nové století Bauhausu, tentokrát věnovaný lidem, je zde. Přejeme příjemné čtení!



Walter Gropius
Kým jiným bychom mohli začít, než zakladatelem Walterem Gropiem? Pocházel z rodiny, která byla ve vodách německé architektury již důvěrně známá, a to díky Gropiovu otci Walterovi či prastrýci Martinovi. Oproti příbuzným však jeho tvorba směřovala cestou moderny.
Studium architektury započal na Technické škole v Mnichově a po povinné vojenské službě pokračoval v Berlíně. Zde se seznámil mimo jiné i s dalšími budoucími kolegy z Bauhausu – Ludwigem Miesem van der Rohe a Adolfem Meyerem, se kterým založil vlastní projekční kancelář.
V roce 1919 byl Walter Gropius jmenován ředitelem Saské školy pro umění ve Výmaru. Ta po spojení s Uměleckoprůmyslovou školou dala základ legendárnímu Bauhausu.
Ve funkci ředitele vydržel až do roku 1928. Během té doby vymezil ideové směřování Bauhausu a dal škole její specifickou tvář, nakonec ale z politických i organizačních důvodů odstoupil. Na nějakou dobu se usadil v Berlíně, kde se nadále věnoval vlastním projektům a současně cestoval po USA. V letech 1929-1956 zastával funkci viceprezidenta Mezinárodních kongresů moderní architektury.

Johannes Itten
Jednou z nejkontroverznějších osobností Bauhausu s přímým vlivem na studenty byl nepochybně Johannes Itten. Kromě výstředního vzhledu vzbuzoval kontroverzi i svým netradičním přístupem ke studiu: Studentům představil nábožensko-filozofickou koncepci mazdaznanu, v reakci na to se součástí výuky stala dechová cvičení, v místní jídelně byla prosazena veganská strava a někteří studenti dokonce převzali Ittenův specifický styl oblékání.
Ne všichni ale byli příznivci Ittenových „reforem". Osudným se mu stal spor s Walterem Gropiem a Itten tak v roce 1923 Bauhaus opustil.
Nejviditelnějším přínosem Johannese Ittena pro studium na Bauhausu byl nepochybně jeho přípravný kurz (Vorkurs). Ten museli absolvovat všichni studenti ucházející se o studium. Jednalo se o výchovnou a pedagogickou instituci, která měla během jednoho semestru říct, kudy by se měl student ve svém dalším snažení ubírat.
Stejně jako samotný Bauhaus, i Johannes Itten byl pro konzervativní výmarskou společnost až příliš velké sousto. Přitom mu nelze, díky neustálému sebevzdělávání a maximální oddanosti myšlence Bauhausu, upřít jeho profesionalitu.
Odchodem ze školy ovšem Ittenova veřejná činnost neskončila – dále se věnoval pedagogické činnosti na různých uměleckých institucích.

Hannes Meyer
Už v době založení Bauhausu byl Walter Gropius zavedeným a uznávaným architektem, vyučovat na škole architekturu, ale neměl v plánu – jak říkal, aby se student měl možnost věnovat tomuto „vrcholu tvořivých snah výtvarníka", musel si nejprve osvojit mnoho jiných řemeslných a výtvarných dovedností. Tento přístup se však změnil během přestěhování školy do Desavy. Zde vzniká katedra architektury v čele s Hannesem Meyerem.
Meyer začal svou kariéru takzvaně od píky, kdy si prošel postupně všemi stavařskými pozicemi. Po studiu v Londýně se živil jako samostatný architekt a učitel architektury, odkud už zbýval do Bauhausu jen krok.
Jenže s příchodem Meyera se školou začaly šířit marxistické a komunistické myšlenky, což se nelíbilo řadě studentů i mistrů. Ředitel Gropius byl však s prací Meyera spokojený – katedra architektury totiž úspěšně spolupracovala na velkém množství stavebních realizací s Gropiovou soukromou kanceláří. Tato symbióza nakonec dokázala město Desava pozvednout z bytové krize, která sužovala celé tehdejší Německo.
Po rezignaci Gropia, i přes nevoli některých kolegů, získal pozici ředitele školy právě Hannnes Meyer. Následně z Bauhausu odešly desítky pedagogů, mezi nimi například designér Marcel Breuer či László Moholy-Nagy. Do studia se dostala výuka marxismu, vyučovaly se ale i další humanitní předměty, jako sociologie, psychologie či ekonomie. Na škole probíhaly politické diskuze, studenti se účastnili stávek a založila se komunistická buňka. Reakce radnice města Desavy na sebe nenechala dlouho čekat a Bauhaus byl označen za „semeniště bolševiků". Po vytrvalém vnějším i vnitřním nátlaku musel Hannes Meyer Bauhaus opustit. Jako další destinaci si vybral Sovětský svaz, kde se podle něj vytvářela „skutečně proletářská kultura". Závěr svého života zasvětil psaní publikací o architektuře.

Ludwig Mies van der Rohe
Nelze mluvit o lidech Bauhausu a přitom opomenout legendárního Ludwiga Miese van der Rohe. Do dějin české architektury se nesmazatelně zapsal vybudováním brněnské vily Tugendhat, ovšem nelze skončit jen u toho.
První nabídku pozice ředitele Bauhausu dostal po rezignaci Waltera Gropia. Tu odmítl a funkci obsadil Hannes Meyer. Druhou nabídku však již neodmítl a v roce 1930 se stal ředitelem. Do studia přináší řád a určitá pravidla, což se nelíbilo části liberálně smýšlejících studentů. Cílem bylo soustředit se na výuku a vyhnout se politickým debatám na půdě školy, které zavedl Hannes Meyer.
Poté, co desavský sněm zastavil financování Bauhausu, Ludwig Mies van der Rohe musel řešit existenciální otázku školy. V Berlíně pronajal starou továrnu na telefony a nechal ji uzpůsobit na učebny. V té době se ze školy stává soukromá instituce finančně závislá na poplatcích od studentů, patentech a penězích z autorských práv, které díky Miesovi van der Rohe přešly z města Desava na Bauhaus.
I přes veškeré snahy je však škola nucena z finančních důvodu a nátlaku nacistů ukončit své působení. Ludwig Mies van der Rohe následně emigruje do USA, kde se ujímá vedení oddělení architektury na Illinoiském technologickém institutu v Chicagu.

termetal living

 

O seriálu Nové století Bauhausu
Škola Bauhaus je pro termetal living nekonečnou studnicí inspirace. Bauhaus minulý rok oslavil sté výročí od založení a letos vstupuje do nové éry své existence. Použitím výrazu „nová éra" chápeme Bauhaus jako zdroj nadčasového tvarosloví, který s uzavřením školy neskončil, a který se odráží v tvorbě architektů a designérů i v současnosti. Nechceme, aby se na tento odkaz zapomnělo, a proto jsme se rozhodli na našem blogu věnovat fenoménu celý seriál. Přejeme vám, aby čtení bylo další inspirací pro váš nově vznikající projekt.

Další příspěvky

Prázdniny a architektura – Gdaňsk

Gdaňsk, perla baltského pobřeží, je městem bohatým na historii, kulturu a samozřejmě i architekturu.

Prázdniny a architektura – Kodaň

Pokud patříte k těm, kteří místo k moři, vyrazí během dovolené raději například za zajímavou architekturou, možná už máte v hledáčku severské státy. My vřele doporučujeme Kodaň.

Sportovní centrum Fénix v Havířově

Místo demolice unikátní rekonstrukce. Osud, který čekal starou nádražní halu v Havířově. Projekt dostal symbolický název Fénix, podle bájného ptáka, který po znovuzrození vzlétne ještě krásnější, podobně jako nová multifunkční hala.

Návrat šumperáku

Možná jste v něm sami bydleli, možná v něm stále bydlíte. Pojďme se podívat na fenomén české kultury, dominantu socialistických pohlednic, slavný šumperák.

Centre Pompidou

Provokativní stavba v centru Paříže spojující moderní části metropole a romantické historické centrum. Kovová a skleněná budova z roku 1977 znovu dokazuje, že Paříž je centrem překvapivých konceptů, které diktují trendy.

Brutalismus

Architektonický styl brutalismus už svým názvem napovídá, že vzbuzoval a vzbuzuje mnoho kontroverzí. Jedná se o směr, který silně pracuje s užitností prvků a očišťuje architekturu od veškerého pozlátka.

Postmoderní architektura

Období modernismu, které přišlo po druhé světové válce, přineslo světu odpověď na rychle rostoucí poptávku po kancelářských prostorách. V rámci oživení architektury vzniká postmoderní styl, který silně čerpá inspiraci z historie.

Frank Lloyd Wright

Je označován za jednoho z nejvlivnějších amerických architektů 20. století. Patří k autorům a čelním architektům organické architektury. Dnešní článek bude o architektu Frank Lloyd Wrightovi.

Vladimír Karfík

Pokud jste někdy navštívili východomoravské město Zlín, s budovami jako je Baťův mrakodrap nebo Hotel Moskva (dnešní Hotel Zlín) jste se určitě setkali. V dnešním článku si tak povíme něco málo o životě a díle autora těchto staveb.

Stavební materiály – kámen

Kámen patří odnepaměti k základním stavebním materiálům. Člověk s ním v primitivní formě pracoval už před tisíciletími. Je oblíbený hlavně díky své síle a odolnosti a zároveň relativně jednoduchému opracování.

Stavební materiály – sklo

Sklo je jedním ze jmenovatelů Bauhausu, ve spojení s ocelí patří k symbolům opuštění přílišného zdobení a umožňuje nerušený dialog mezi interiérem a exteriérem stavby. Podívejte se s námi na to, jak sklo postupně ovládlo architekturu staveb.

Nové století Bauhausu: 3. díl

Walter Gropius či Johannes Itten – Bauhausem prošel nespočet významných osobností, které mu vtiskly nezaměnitelnou tvář. I z toho důvodu je těžké vybrat ty nejdůležitější. Další díl seriálu Nové století Bauhausu, tentokrát věnovaný lidem, je zde.

Nové století Bauhausu: 2. díl

Legendární škola Bauhaus za svou krátkou existenci dokázala opravdu mnoho. Snad žádné škole nestačilo pouhých 14 let k tomu, aby se zapsala do dějin architektury a dalších uměleckých oborů. A to musela nepřetržitě čelit nátlaku, kvůli kterému...

Máte zájem o spolupráci?

Napište nám.

Buďte v obraze.

Přihlašte se k odběru newsletteru, ať nepřijdete o žádnou novinku.

 

TERMETAL Moravia s.r.o.

Poříčí 2465/28


678 01 Blansko




Telefon

+420 775 711 124


+420 775 711 125



E-mail

living@termetalliving.cz



info@termetal.cz